center

klik her - Brev fra Det Grønne Råd marts 2011 - klik her

klik her - Nyhedsbrev fra Kerteminde kommune - klik her

Referat af møde i Grønt Råd den 25. september 2008

Ad. 1: Formanden bød velkommen og præsenterede Jacob Hansen Rye fra Miljø, Plan og Natur-afdelingen som ny sekretær for Rådet. Peter Storm er foreløbig repræsentant for Jægerforbundet. Mette blev præsenteret som inviteret gæst.

Ad. 2: I referatet fra sidste møde var det nævnt at Kerteminde Kommune ville lægge et kort med et forslag til et stisystem fra DOF på Grønt Råd hjemmesiden. Dette er ikke blevet gjort, men gøres snarest. Hanne har kortet. Musholm Lax A/S fik afvist deres ansøgning om etablering af et havbrug, men de har efterfølgende påklaget afgørelsens retlighed. Sagen ligger pt. i Naturklagenævnet. Referat godkendt.

Ad. 3: Mette berettede om Museet planer om en fusion med Nyborg Museum og oprettelsen af en ny afdeling (Arkæologi og Landskab) med fokus på kulturarven. Med basis i både forskning, forvaltning og formidling vil afdelingen skabe større viden om kulturlandskabet. Afdelingen forventer at blive en slags rådgivende samarbejdspartner med både kommuner og andre aktører, der har interesser i kulturlandskabet/det åbne land. Mette forelagde tre igangværende/kommende projekter: Munkebo (Lindøværftet og –boligerne som kulturarv), Registreringer af kulturminder på Østfyn, Formidlingshæfter á la hæftet om bevaringsværdigt byggeri. Mettes mail er mlt@kertemindemuseer.dk.

Ad. 4: Kommunalreformen har medført store ændringer med hensyn til beskyttelsen af fortidsminder, og der har været nogen usikkerhed om forpligtelserne på dette område. Kerteminde Kommune (KK), Kertemindeegnens Museer (KerMus) og Odense Bys Museer (OBM) har derfor haft møde for at afklare forholdene. OBM har tilsynspligten med selve fortidsmindet, mens KK har ansvaret for udarbejdelse af plejeplanerne og formidlingen af information. Særligt til det sidste punkt vil KerMus assistere KK, så informationen bliver så korrekt og ensartet som muligt. Mogens fortalte at der ligger en noget nær komplet registrering af stengærder fra feltstationen på Fynshoved. Den vil blive forsøgt opsporet.

Ad. 5: Kerteminde Kommune vil herover vinteren opdatere skilte og informationstavler i kommunen. Primært skal der ryddes ud i logoer fra før kommunalreformen (de gamle kommuner og Fyns Amt), men der ønskes også en ensretning så udseende på tavlerne får samme layout. Der tages udgangspunkt i måden tavlerne til den kommende Kyst-til-Kyst sti bliver lavet på. Skulle medlemmerne have kendskab til skilte der ligger lidt gemt, og som de formoder ikke er kendte af kommunen vil Jacob gerne informeres om dem. Turkalenderen blev vendt, da Kerteminde Kommune som turarrangør ikke har benyttet den i indeværende år, og måske var pengene givet bedre ud på anden måde. Søren berettede at både Friluftsrådet og Danmarks Naturfredningsforening har gjort en del brug af kalenderen og med god succes. Ole henviste til et nyligt indgået oplæg fra Syddansk Turisme på 3 alternative måder kalenderen kan udkomme på. Dette er dog helt nyt, og der er ikke kigget meget på forslagene. Torben stillede forslag om at det kunne overvejes at anvende nettet bedre til formidlingen af ture.

Ad. 6: Jens berettede om Skov- og Naturstyrelsens (SNS) planer for deres arealer på Fynshoved og Jøvet. Der arbejdes på en LIFE-ansøgning til bl.a. naturgenopretning. Naturplejen er hovedsigtet i området, hvor de bl.a. tænker i fælleshegning og græsning på selve Fynshoved. Der var nogle bemærkninger fra Mogens om at det kunne blive vanskeligt at kontrollere græsningstrykket (med henvisning til situationen på Mejlø) og fra Mette om at huske de eksisterende gærder der markerer de smalle matrikler og jordlodder. SNS vurderer muligheden i at flytte den yderste P-plads tættere på skrænten ved Jøvet, og samtidig ønskes der en forbedring af P-plads (med borde, bænke, legeplads) og tilkørsels-forholdene på og til Jøvet. Den smalle grusvej der går op mellem sommerhusene opfordrer ikke rigtig besøgende til at køre den vej. Der arbejdes videre med dette.

Ad. 7: Lisbet takkede for et godt første år med Grønt Råd. Året har mest været præget af gensidig bred information, og de næste skridt for Rådet er måske at arbejde mere målrettet og fremadrettet. Det blev pointeret af flere medlemmer, at Rådet ikke bør tage beslutninger eller komme med fælles indstillinger, men det skal videregive alle kommentarer der fremlægges til både politikere og forvaltningsfolk i kommunen. Det blev foreslået at tage arbejdet med Kommuneplan 2009 (KP09) op og debattere, særligt ”Det åbne land”-temaet har nok medlemmernes interesse. Dette blev der nikket til, og med referatet udsendes dette link til kommunens hjemmeside hvor der ligger nogle rapporter fra Gl. Fyns Amt om landskaber. Disse skal sammen med bl.a. Friluftsrådets fritidsoplæg for Kerteminde Kommune danne baggrund for debat om det åbne land og KP09. Er der andre dokumenter af mere strategisk karakter, bliver de rundsendt til medlemmerne. Der indsættes et fast punkt på Rådets dagsorden om KP09.

Ad. 8: Alt om KP09 kan findes på kommunens hjemmeside. Bl.a. udsendes med jævne mellemrum nyhedsbreve om processen, og der er netop udkommet en borgeravis i Kjerteminde Ugeavis om emnet. ”Bæredygtighed” skal være en rød tråd gennem KP09, og der tænkes her både på økonomisk, sundhedsmæssig og miljømæssig bæredygtighed. Ole og Jacob sidder i redaktionsgruppen for KP09, der består af personer fra både Direktion, Afdelingsledelse og Embedsværk.

Ad. 9: Kyst til kyst-stien er næsten klar til iværksættelse. Den forventes åbent inden jul, og Rådet skal nok få tilsendt indbydelse til åbningen. Søren udtrykte ønske om en sti fra Kerteminde til Ladby, hvilket Mette støttede. En sti hele vejen rundt om Noret/Fjorden er også på kommunens arbejdsliste, men projektet er endnu ikke skudt i gang.

Ad. 10: Lokalplaner for Kerteminde Efterskole (nr. 203) og Louisenlund Plejecenter (nr. 204) er vedtaget af Byrådet. Lokalplaner for boligområder i Langeskov Nord (nr. 206) og på Røjrupvej (nr. 205) er pt. i høring. Information kan findes på kommunens hjemmeside. Den næste store lokalplan bliver en bevarende lokalplan for Lindøboligerne, med et borgermøde den 7. oktober 2008.

Ad. 11: Punktet forkortet noget pga. tiden. Vindmøller på Dræby Fed. Der har været en offentlig debatfase og et borgermøde om projektet. Og det næste skridt er udarbejdelse af en VVM-redegørelse for at vurdere mulige miljøpåvirkninger. Mogens udtrykte DOFs ønske om at lade muligheden for naturgenopretning stå åben. (Efterfølgende note fra Jacob): Dette indgår som et punkt i VVM-redegørelsen. Slørugleprojektet. Dundrende succes fortæller Stig, bortset fra at arten var forkert. De to kasser har i år fostret 8 tårnfalkeunger, der er blevet ringmærket.

Ad. 12: Ole fortalte om vandskiklubbens projekt om en kunstig ø ud for klubben for at optimere træningsforholdene. Ansøgningen skal grundet ny lovgivning indsendes til Staten, hvilket pt. sker. Rudolf kunne se muligheder i øen som yngleplads for edderfugle.

Ad. 13: Næste møde bliver 4/2 2009 kl. 16. Dagsorden udsendes kort efter nytår.

Således opfattet af Jacob